Startpagina  |  Over Westkans  |  Over Provincie West-Vlaanderen


Praktijkboek    Hoe maak ik mijn restaurant of café toegankelijk?


Welkom

Iedereen geniet graag van een avondje uit.

Een restaurant of café kunnen bereiken, betreden en gebruiken is hiervoor een absolute voorwaarde. Hoewel het evident lijkt is dit niet altijd voor iedereen mogelijk. "Iedereen" betekent zowel personen met een fysieke beperking nl. rolstoelgebruikers, als personen met een visuele, auditieve of mentale beperking. Maar ook ouderen, jonge gezinnen met kinderwagen, tijdelijk geblesseerden enz. willen dat probleemloos kunnen.

"Hoe maak ik mijn restaurant of café toegankelijk?" dient als een praktische handleiding. De uitbater of architect kan dit document ter hand nemen om de toegankelijkheid in hun restaurant of café te optimaliseren. Elk restaurant is anders. Daarom is dit praktijkboek vooral een handleiding. De gehanteerde maatvoeringen zijn niet zomaar overal toepasbaar. Men moet rekening houden met de specificaties van de locatie in kwestie.

Toegankelijkheid wordt toegelicht aan de hand van een fictief gebouw. Dit wordt opgesplitst in allerlei onderdelen zoals bijv. terras, verbruikszaal, sanitair,... Elk specifiek onderdeel wordt duidelijk toegelicht aan de hand van tekst en beeldmateriaal. De ketting van toegankelijkheid is hierbij van cruciaal belang. Men moet eerst de zaak kunnen betreden, daarna iets kunnen eten of drinken en naar het toilet kunnen gaan.

Dit handboek is een aanvulling op de Stedenbouwkundige verordening betreffende toegankelijkheid die sinds 1 maart 2010 van kracht is.

Dit project kwam tot stand in het kader van het Kustactieplan III met steun van de provincie West-Vlaanderen.

Logo Kustactieplan Logo provincie West-Vlaanderen


Terug naar het begin
Logo Provincie West-Vlaanderen Logo Westkans
Infomap: Toegankelijkheid zoals het is
© Provinciaal Steunpunt Toegankelijkheid
Ontwerp iAnua