Brugse post krijgt na 30 jaar hellend vlak

Historisch gebouw eindelijk toegankelijk voor rolstoelen

donderdag 20 mei 2010 - Auteur: Tom Le Bacq

 

BRUGGE - Het postkantoor op de Markt van Brugge wordt eindelijk toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Omdat het om een historisch gebouw gaat, duurde het jaren voor er een hellend vlak kon worden gebouwd. 'Hier hebben we dertig jaar op moeten wachten', zeggen Patrick Sys en zijn vrouw Martine Millecam.


In de historische binnenstad van Brugge bouw je niet zomaar wat je wil, dat heeft ook De Post ondervonden. Het Postkantoor in de binnenstad is gevestigd in een historisch gebouw op de hoek van de Grote Markt en de Breydelstraat. Wie er binnen wil, moet een vijftal trappen op.

'Voor mensen met buggy's of rolstoelen is dat dus een ramp', zegt Bruggeling Patrick Sys, die zelf in de binnenstad woont. 'Mijn vrouw is al jaren invalide. Vroeger lukte het haar nog om onderaan de trappen haar rolstoel te laten staan om daarna, met krukken, die aartsmoeilijke trappen te nemen. Ondertussen is haar toestand verslechterd. Zij kon dus gewoon niet meer binnen in De Post. Nochtans moeten wij hier vaak zijn, want er zijn niet veel postkantoren meer over in Brugge. Er bestaan nu wel Postpunten, maar daar kun je lang niet alles doen wat je in een 'echt' postkantoor kunt doen.'

De Post zelf besefte ook dat er een probleem was met de toegankelijkheid op de Markt. Er werd al jaren gesproken over een hellend vlak aan het gebouw, waarlangs mensen met een rolstoel zouden kunnen binnenrijden.

'Daar wordt al dertig jaar over gepalaverd', zegt Sys. 'En ik kan het weten, want ik heb zelf nog bij De Post gewerkt. Maar de aanleg van zo'n hellend vlak lag uiterst moeilijk, onder meer bij de erfgoeddiensten. Het stadsbestuur en De Post zelf waren nochtans vragende partij om het probleem op te lossen.'

Historisch gebouw

De oplossing is er nu, want na jaren wachten is het hellend vlak nu toch aangelegd.

'Tegen eind volgende week zal het kunnen worden gebruikt', zegt Walter Van Wolputte van De Post. 'Het klopt dat het lang heeft geduurd voor er schot in de zaak kwam. Maar dit gebouw is jarenlang niet de eigendom geweest van De Post. En toen de eigendom toch naar ons werd overgedragen, was er lange tijd discussie of we het kantoor nog wel zouden openhouden. Toen duidelijk was dat dit kantoor nog een toekomst had, hebben we de plannen opgemaakt om de lokettenzaal volledig te vernieuwen en het gebouw rolstoelvriendelijk te maken. Maar met zo'n historisch gebouw duurt het inderdaad erg lang voor je alle nodige adviezen hebt, onder meer van Monumenten en Landschappen.'

Patrick Sys is alvast in de wolken. 'Voor mijn vrouw is dit een godsgeschenk, en de talloze mensen die moeilijk ter been zijn en die toch naar het postkantoor moeten, zullen het met me eens zijn', zegt hij. 'Mensen die niet gehandicapt zijn, beseffen waarschijnlijk niet hoe groot dit probleem was.'



© Westkans